Μάιος μήνας... εκλογών και παροχών -Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση

Μήνας εκλογών αλλά και… παροχών ο Μάιος και το οικονομικό επιτελείο κάνει τις τελευταίες προετοιμασίες για να επιτρέψει στον πρωθυπουργό να ξεκινήσει τις εξαγγελίες. Το πρόγραμμα προβλέπει ήδη τέσσερις κινήσεις. Πρώτον, την κατάθεση του νομοσχεδίου για τη ρύθμιση των οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία, δεύτερον την ανακοίνωση του πακέτου των νέων ευνοϊκών μέτρων άμεσης εφαρμογής –δηλαδή αυτών που θα ενεργοποιηθούν μέσα στη χρονιά- τρίτον την κατάθεση της ρύθμισης των οφειλών στην εφορία και τέταρτον την ανακοίνωση του «πλάνου 4ετίας» το οποίο θα περιλαμβάνει όλες τις φορολογικές ελαφρύνσεις αλλά και τις οικονομικές ενισχύσεις που θα προγραμματιστούν για την περίοδο μέχρι και το 2023 δηλαδή για ολόκληρη την επόμενη κυβερνητική θητεία.

Το μεγάλο ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί και μάλιστα μέσα στα επόμενα 24ώρα έχει να κάνει με το ποια θα είναι η στάση των θεσμών απέναντι στο πρόγραμμα της κυβέρνησης. Οι επικεφαλής των θεσμών θα βρίσκονται από Δευτέρα στην Αθήνα για την 3ημεταμνημονιακή αξιολόγηση ενώ αύριο είναι προγραμματισμένη η συνεδρίαση του EWG ενόψει και της συνεδρίασης του Eurogroup στις 16 Μαίου. Ενώ το Eurogroup είναι πιθανό ότι θα απασχοληθεί με το ελληνικό αίτημα για την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ, είναι ξεκάθαρο ότι το ενδιαφέρον θα επικεντρωθεί στα σχέδια της κυβέρνησης για παροχές και ρυθμίσεις.

Τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς ουσιαστικά αποκαλύφτηκαν μέσα από το σχέδιο μεταρρυθμίσεων που κατατέθηκε τη Μεγάλη Παρασκευή στις Βρυξέλλες. Η κυβέρνηση αναθεώρησε τον πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 4,7% για το 2019 όταν πριν από μερικούς μήνες το υπολόγιζε στο 3,9%. Αυτή η διαφορά του 0,8% αντιστοιχεί σε περίπου 1,5 δις ευρώ. Βέβαια, το 4,7% είναι το πρωτογενές πλεόνασμα όπως αυτό υπολογίζεται με βάση τον ορισμό της ΕΛΣΤΑΤ. Ακόμη όμως και με τον μνημονιακό ορισμό –ο οποίος και λαμβάνεται υπόψη προκειμένου να κριθεί αν υπάρχει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος ή όχι- το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 επανεκτιμάται σε τουλάχιστον 4,2% και όχι σε 3,6% όπως υπολογιζόταν μέχρι τώρα. Αυτή η διαφορά, αντιστοιχεί σε περίπου ένα δις. ευρώ. Αυτό θέλει να «μοιράσει» η κυβέρνηση αλλά πρώτα θα πρέπει να συμφωνήσουν και οι θεσμοί επί των αριθμών.

Τι μπορεί να κάνει η κυβέρνηση με ένα δις. ευρώ; Το πακέτο θα περιλαμβάνει μέτρα μόνιμου χαρακτήρα αλλά και μέτρα εφάπαξ χαρακτήρα. Μια από τις ιδέες είναι να καταβληθεί μισός μισθός και μισή σύνταξη στους μισθωτούς του δημοσίου και στους συνταξιούχους. Με αυτό το μέτρο –το οποίο θα μεταφραζόταν σε 250 ευρώ για κάθε δημόσιο υπάλληλο και 200 ευρώ για κάθε συνταξιούχο- θα απαιτούνταν περίπου 500-600 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα υπήρχε και ένα περίσσευμα της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ για να χρηματοδοτηθεί ένα μέτρο μόνιμου χαρακτήρα όπως η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση ή –εναλλακτικά- σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης τα οποία σήμερα υπάγονται στον συντελεστή του 24%. Η μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών από το 24% στο 13% φαντάζει ως ιδιαίτερα δελεαστική λύση για την κυβέρνηση καθώς η μείωση στην λιανική θα μπορούσε να φτάσει στο 11% ενώ το όφελος θα έφτανε σε όλα τα νοικοκυριά.

Σε ότι αφορά στις ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών, η κυβέρνηση θα κινηθεί πιο επιθετικά με το επιχείρημα ότι δεν είναι μεταμνημονιακή δέσμευση της χώρας να μην προχωρεί σε ρυθμίσεις. Έτσι, η κατάθεση των νομοθετικών ρυθμίσεων αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες καθώς η κυβέρνηση θέλει οι πλατφόρμες και για τα χρέη στην εφορία και για τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία να είναι σε πλήρη λειτουργία μέχρι τις ευρωεκλογές.