Στον καγκελάριο Βίσμαρκ έχει αποδοθεί η φράση: «Τρεις καθηγητές και εχάθη η πατρίς». «Drei Professoren Vaterland verloren»… Γερμανιστί.
Φυσικά και δεν έχουμε τίποτα με τους καθηγητές. Αλλά ούτε και με τον Βίσμαρκ που ήταν μια ιστορική προσωπικότητα, πετυχαίνοντας την ενοποίηση της Γερμανίας και την ίδρυση της Γερμανικής Αυτοκρατορίας.
Επί της ουσίας στην Ορθοδοξία, η αντίθεση Πίστεως και Επιστήμης δεν είναι αυτονόητη. Πρόκειται μάλλον για ψευτοδίλημμα, καθώς η Ορθοδοξία στην αυθεντική της έκφραση είναι Επιστήμη, με διαφορετικό, βέβαια, γνωστικό αντικείμενο.
Ολο αυτό το περιέγραφε ιδανικά ο αείμνηστος π. Γεώργιος Μεταλληνός ως εξής: «Η Ορθόδοξη Θεολογία είναι Επιστήμη και μάλιστα θετική, διότι έχει γνωστικό αντικείμενο και χρησιμοποιεί επιστημονική μέθοδο. Στην Ορθόδοξη παράδοση διακρίνονται δύο γνώσεις ή σοφίες. Υπάρχει η γνώση του Ακτίστου (Θεός) και η γνώση του Κτιστού (ο κόσμος ως Κτίση και Δημιουργία). Η γνώση του Θεού (Θεογνωσία) είναι υπερφυσική και επιτυγχάνεται με την συνέργεια του ανθρώπου με τον Θεό. Η γνώση του κόσμου είναι φυσική και αποκτάται με την επιστημονική έρευνα».
Αλλά μήπως δεν ήταν καθηγητές και οι Τρεις Ιεράρχες, οι Αγιοι Ανάργυροι, ο Απόστολος Λουκάς, ο Αγιος Βλάσιος, ο Αγιος Παντελεήμονας και τόσοι άλλοι;
Δεν έχουμε τίποτα προσωπικό με τον καθηγητή Μανώλη Δερμιτζάκη, αλλά μάλλον θα μπορούσε να ήταν λίγο πιο… επιστημονικός στις δημόσιες τοποθετήσεις του. Η Θεία Κοινωνία είναι κάτι που έρχεται απευθείας από τον Δημιουργό. Δεν είδαμε εξάλλου κάποια βιοχημική ανάλυση που να δικαιώνει τις ακραίες απόψεις που εκφράστηκαν το τελευταίο διάστημα στα τηλεπαράθυρα…
Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι η Αγιότητα δεν είναι εμπόδιο στην επιστημονική γνώση. Ισα-ίσα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Αλλωστε ήδη στην Παλαιά Διαθήκη ομολογείται ότι ο Θεός «έδωκεν ανθρώποις επιστήμην ενδοξάζεσθαι εν τοις θαυμασίοις αυτού».
Και ο Μέγας Βασίλειος δεν περιμένει από τη Γραφή όλες τις απαντήσεις, θεωρώντας αναγκαία την επιστημονική έρευνα: «...πολλά απεσιώπησεν (η Γραφή), τον ημέτερον νουν γυμνάζουσα προς εντρέχειαν (διερεύνηση), εξ ολίγων αφορμήν παρεχομένη επιλογίζεσθαι (να συναγάγει)...».
Συμπερασματικά: Στον αγαπητό κ. Δερμιτζάκη και σε όσους συμφωνούν μαζί του, θα τους έκανε καλό να επιστρέψουν για λίγο στα φοιτητικά έδρανα και να θυμηθούν τον σπουδαίο Γερμανό Φυσικό και Μηχανικό, Βέρνερ φον Μπράουν, ο οποίος αναρωτιόταν με νόημα: «Γιατί να βρίσκονται η Πίστη και η Επιστήμη σε αντίθεση; Η Θρησκεία ασχολείται με τον Δημιουργό, η Επιστήμη με τη Δημιουργία».
Εμείς θα προσθέσουμε και το εξής απλό: Η Επιστήμη απαντά στο «Πώς» και η Θρησκεία στο «Γιατί».
ΑΡΕΘΑΣ
(Η ΣΤΗΛΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ ΤΗΣ «ΠτΚ» ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΚΗΠΟΙ ΤΗΣ ΕΔΕΜ», ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΙΣ 27/9)