Πως μπορούμε να προστατευτούμε από την "ψηφιακή κόπωση των ματιών";

Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων στις μέρες μας έχει καθημερινή και πολύωρη επαφή με ψηφιακές οθόνες, μέσω των πάμπολλων ηλεκτρονικών συσκευών τις οποίες χειρίζονται, όπως smartphones, tablets, Η/Υ, τηλεοράσεις κλπ. Σύμφωνα με τελευταία έρευνα, οι οθόνες προκαλούν στο 65% των Αμερικανών (και κατ΄ επέκταση ένα παρόμοιο ποσοστό σε κάθε προηγμένη κοινωνία) την λεγόμενη ψηφιακή κόπωση ματιών. Αυτή η πάθηση έχει συμπτώματα όπως ξηρά, ερεθισμένα μάτια, θολή όραση, κουρασμένα μάτια, πόνους σε αυχένα και πλάτη και πονοκεφάλους, από την πολύωρη παρακολούθηση μιας ψηφιακής οθόνης.

“Τα ανθρώπινα μάτια δεν έχουν σχεδιαστεί για να περνούν 10 έως 12 ώρες την ημέρα κοιτάζοντας σε κοντινές αποστάσεις, γι' αυτό και η ψηφιακή κόπωση των ματιών είναι ένα σχετικά νέο φαινόμενο”, είπε η δρ Jessi Lee του Park Slope Eye στο αμερικανικό δίκτυο CBS.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος Αμερικανός ξοδεύει σχεδόν μισή μέρα κοιτάζοντας μια οθόνη. Σύμφωνα με σχετική έκθεση από την εταιρεία Nielsen το περασμένο καλοκαίρι, οι ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες ξοδεύουν περίπου 10 ώρες και 39 λεπτά κατά μέσο όρο (!) κάθε μέρα στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στα Μέσα κοινωνικής Δικτύωσης. Σε αυτές τις 10 και πλέον ώρες μπροστά από οθόνες, συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος που ξοδεύουμε καθημερινά χρησιμοποιώντας smartphones, προσωπικούς υπολογιστές, συσκευές πολυμέσων, video games, DVD, tablets, τηλεόραση κλπ, είτε στην δουλειά, είστε στο σπίτι.

Τι έδειξαν οι έρευνες

Οι έρευνες έδειξαν ότι περίπου 1 στους 10 ενήλικους Αμερικανούς, που έχει συμπτώματα της πάθησης, χρησιμοποιεί συχνά και ταυτόχρονα δύο ή περισσότερες ψηφιακές συσκευές με οθόνη. Η παρατεταμένη διάρκεια χρήσης τέτοιων συσκευών επιδεινώνει τα συμπτώματα και το 96% των ατόμων ξοδεύει δύο ή και περισσότερες ώρες καθημερινά μπροστά από διάφορες οθόνες.

Άλλοι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την ψηφιακή καταπόνηση των ματιών περιλαμβάνουν το πόσο κοντά είστε στην οθόνη, τη συχνότητα και τη διάρκεια χρήσης ψηφιακών συσκευών και τον βαθμό έκθεσης στο μπλε φως που εκπέμπεται από τις οθόνες.

Η έκθεση διαπίστωσε ότι οι ενήλικες ηλικίας κάτω των 30 ετών αντιμετωπίζουν τα υψηλότερα ποσοστά ψηφιακής καταπόνησης των ματιών, με το 73% εξ αυτών να έχει τα συμπτώματα. Οι γυναίκες είναι πιο πιθανό από τους άνδρες να χρησιμοποιούν πολλαπλές συσκευές ταυτόχρονα και είναι πιο πιθανό να αναφέρουν πόνους σε πλάτη και αυχένα.

Το 65% των παιδιών και των εφήβων περνούν δύο ή περισσότερες ώρες την ημέρα μπροστά από μια ψηφιακή συσκευή, παρά το γεγονός ότι το 77% των γονέων αναφέρει ότι είναι από αρκετά έως πολύ ανήσυχοι για τις επιπτώσεις των ηλεκτρονικών συσκευών στα μάτια των παιδιών.

Οι ειδικοί λένε ότι υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να προστατεύσετε την υγεία των ματιών σας. Ο περιορισμός του χρόνου έκθεσης σε οθόνες όσο το δυνατόν περισσότερο είναι μία προφανής λύση. Για τα παιδιά και τους εφήβους, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά να ασχολούνται με τα Μέσα Ενημέρωσης, Ψυχαγωγίας και Κοινωνικής Δικτύωσης για όχι περισσότερο από μία ή δύο ώρες την ημέρα για να περιορίσουν μια σειρά προβλημάτων υγείας, όπως μειωμένη εστίαση και προσοχή, σχολικές δυσκολίες, διαταραχές ύπνου και όρεξης και, φυσικά, παχυσαρκία.

Ωστόσο, οι σύγχρονες εργασιακές απαιτήσεις, μπορεί να εμποδίζουν πολλούς ανθρώπους από το να περιορίσουν τον χρόνο τους μπροστά στην οθόνη. Μια λύση, λέει, είναι να χρησιμοποιεί ο καθένας τα “γυαλιά του υπολογιστή”, μια νέα τεχνολογία φακού που προστατεύει τα μάτια από το μπλε φως, από το εκτυφλωτικό φως και από άλλες περιβαλλοντικές καταπονήσεις στα μάτια. Αυτοί οι φακοί μπορούν να αγοραστούν με ή χωρίς ιατρική συνταγή.

Η δρ Lee από την πλευρά της προσθέτει ότι μπορείτε να αποτρέψετε την ψηφιακή καταπόνηση των ματιών, χρησιμοποιώντας τον κανόνα 20-20-20: Για κάθε 20 λεπτά που εργάζεστε μπροστά σε μια, κάντε ένα διάλειμμα 20 δευτερολέπτων για να εστιάσετε το βλέμμα σας σε κάτι που είναι σε απόσταση 20 ποδιών (6 μέτρων) μακριά.

Η Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας προσφέρει τις ακόλουθες συμβουλές:

- Καθίστε περίπου 60 εκατοστά μακριά από την οθόνη του υπολογιστή και τοποθετήσετε την οθόνη με τέτοιον τρόπο ώστε το βλέμμα των ματιών σας είναι ελαφρώς προς τα κάτω.

- Μειώστε το έντονο φως από την οθόνη με τον επαρκή γενικότερο φωτισμό του χώρου. Χρησιμοποιήστε ένα φίλτρο οθόνης, αν χρειαστεί.

- Μην ξεχνάτε να ανοιγοκλείνετε τα μάτια σας τακτικά!

- Χρησιμοποιήστε τεχνητά δάκρυα για να φρεσκάρετε τα μάτια σας όταν τα αισθάνεστε ξηρά.

- Κάντε τακτικά διαλείμματα από την εργασία στον υπολογιστή και να προσπαθείτε πάντα να κοιμάστε καλά τη νύχτα.