Πέψη και θερμίδες: Σε τι ποσοστό να καταναλώνετε υδατάνθρακες, πρωτεΐνη και λίπη

Με την πέψη οι τροφές και τα ποτά διασπώνται σε μικρότερα μόρια θρεπτικών ουσιών, προτού απορροφηθούν στο αίμα και μεταφερθούν στα κύτταρα σε όλο το σώμα.

Το πεπτικό σύστημα αποτελείται από τη γαστρεντερική (ή πεπτική) οδό, το ήπαρ, το πάγκρεας και την χοληδόχο κύστη. Αυτός ο γαστρεντερικός σωλήνας δεν είναι παρά μια σειρά κοίλων οργάνων που ενώνονται σε ένα μακρύ σωλήνα από το στόμα έως τον πρωκτό.

Τα κοίλα όργανα που συνθέτουν το γαστρεντερικό σωλήνα είναι το στόμα, ο οισοφάγος, το στομάχι, το λεπτό έντερο και το παχύ έντερο, το οποίο περιλαμβάνει το ορθό και τον πρωκτό. Οι τροφές εισέρχονται από το στόμα και φτάνουν στον πρωκτό, μέσω των κοίλων οργάνων της γαστρεντερικής οδού. Το ήπαρ, το πάγκρεας και η χοληδόχος κύστη είναι τα στερεά όργανα του πεπτικού συστήματος. Το πεπτικό σύστημα βοηθά το σώμα να αφομοιώσει τις τροφές.

Τα βακτήρια στον γαστρεντερικό σωλήνα, που ονομάζονται επίσης “χλωρίδα”, ή μικροβίωμα του εντέρου, βοηθούν στην πέψη. Τμήματα του νευρικού και του κυκλοφοριακού συστήματος παίζουν επίσης ρόλο στη διαδικασία της πέψης. Όλα μαζί, ένας συνδυασμός νεύρων, ορμονών, βακτηριδίων, αίματος και οργάνων του πεπτικού συστήματος ολοκληρώνουν το πολύπλοκο έργο της πέψης των τροφών και των υγρών που ένα άτομο καταναλώνει κάθε ημέρα.

Σε τι ποσοστό πρέπει να παίρνετε υδατάνθρακες, πρωτεΐνη και λίπη

Το σώμα διασπά τα θρεπτικά συστατικά από τις τροφές και τα ποτά σε υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη και βιταμίνες.

Υδατάνθρακες: Οι υδατάνθρακες είναι τα σάκχαρα, άμυλα και φυτικές ίνες, που βρίσκονται σε πολλές τροφές. Οι υδατάνθρακες χωρίζονται σε απλούς, ή σύνθετους, ανάλογα με τη χημική τους δομή. Οι απλοί υδατάνθρακες περιλαμβάνουν φυσικά σάκχαρα, που βρίσκονται φυσικές τροφές, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς και πρόσθετα σάκχαρα, που προστίθενται κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας των τροφών. Οι σύνθετοι υδατάνθρακες είναι άμυλα και φυτικές ίνες, που βρίσκονται στα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα αμυλούχα λαχανικά και τα όσπρια. Οι ειδικοί συνιστούν το 45-65% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων να προέρχεται από υδατάνθρακες.

Πρωτεΐνη: Τροφές όπως το κρέας, τα αυγά και τα φασόλια αποτελούνται από μεγάλα μόρια πρωτεΐνης, τα οποία το σώμα με την πέψη διασπά σε μικρότερα μόρια, που ονομάζονται αμινοξέα. Ο οργανισμός απορροφά τα αμινοξέα μέσω του λεπτού εντέρου και τα οδηγεί στο αίμα, το οποίο στη συνέχεια τα μεταφέρει σε όλο το σώμα. Οι ειδικοί συνιστούν το 10-35% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων να προέρχεται από πρωτεΐνη.

Λίπη: Τα μόρια λίπους είναι μια πλούσια πηγή ενέργειας για το σώμα και το βοηθούν να απορροφήσει τις βιταμίνες. Έλαια, όπως το ελαιόλαδο, το αραβοσιτέλαιο, το σογιέλαιο, το ηλιέλαιο κ.α., είναι παραδείγματα υγιών λιπών. Το βούτυρο και τα “πρόχειρα” σνακ είναι παραδείγματα τροφών με ανθυγιεινά λίπη. Στην πέψη το σώμα διασπά μόρια λίπους σε λιπαρά οξέα και γλυκερόλη. Οι ειδικοί συνιστούν το 20-35% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων να προέρχεται από λίπη.

Βιταμίνες: Οι επιστήμονες κατατάσσουν τις βιταμίνες με βάση το υγρό, στο οποίο διαλύονται. Οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες περιλαμβάνουν όλες τις βιταμίνες Β και C. Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες περιλαμβάνουν όλες τις βιταμίνες Α, D, E, και Κ. Κάθε βιταμίνη έχει διαφορετικό ρόλο στην ανάπτυξη και την υγεία του σώματος. Το σώμα αποθηκεύει τις λιποδιαλυτές βιταμίνες στο ήπαρ και τους λιπώδεις ιστούς, ενώ δεν αποθηκεύει εύκολα τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες, τις οποίες απομακρύνει μέσω των ούρων.