Β. Φερτάκης: Πρόληψη για να μην ζήσουμε πάλι τους ίδιους «εφιάλτες»

Σε μιά συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης στο achaianews.gr ο Βασίλης Φερτάκης Πρόεδρος της Ένωσης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Π.Δ.Ε. και Ιονίων Νήσων αλλά και Γενικός Γραμματέας Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Πυροσβεστών προχωρά σε απολογισμό της αντιπυρικής περιόδου και μιλά για τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν.

"Διανύουμε τις τελευταίες ημέρες της αντιπυρικής περιόδου και δυστυχώς η κατάσταση σε σχέση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πυροσβεστικό Σώμα είναι τραγική. Φέτος οι πυρκαγιές που ξεσπάσαν, κατά τη διάρκεια της άνοιξης και με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, ήταν αυξημένες κατά 50% από την προηγούμενη χρονιά αλλά και το διάστημα του καλοκαιριού υπήρξαν διαστήματα με αυξημένη συχνότητα συμβά-ντων. Ιδιαίτερα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που διαθέτουμε, διαπιστώσαμε πως η συχνότητα των δασικών πυρκαγιών ήταν αυξημένη κατά το διάστημα από το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουνίου μέχρι και το δεύτερο δεκαήμερο Ιουλίου και από το δεύτερο δεκαήμερο του Αυγούστου μέχρι το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου. Αυτό δε σημαίνει πως δεν υπήρχαν συμβάντα και κατά τα μεσοδιαστήματα των ανωτέρω περιόδων. Το Πυροσβεστικό Σώμα έχει ως οργανική δύναμη 12.942 Πυροσβέστες μονίμου προσωπικού. Αυτή τη στιγμή υπηρετούν στο Σώμα περίπου λίγο παραπάνω από 8.000 μόνιμοι Πυροσβέστες από τους οποίους αν γίνει ανάλυση δύναμης υπάρχει ένα ποσοστό το οποίο εκτελεί μόνο διοικητικά καθήκοντα, κυρίως για λόγους υγείας. Έτσι μειώνεται το ποσοστό του μονίμου προσωπικού που επιχειρεί στα συμβάντα. Επίσης στο Πυροσβεστικό Σώμα υπηρετούν επιπλέον 4.000 Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης αλλά και 1.500 Συμβασιούχοι Πυροσβέστες (εποχικοί). Η δια-φορά τους με το μόνιμο προσωπικό είναι ότι για τις συγκεκριμένες κατηγορίες υπάρχουν όρια στην εργασία τους τόσο κατά την νυχτερινή εργασία τους όσο και για τις αργίες και Κυριακές αλλά και το όριο των εκτός έδρας ημερών απασχόλησης. Επισημαίνουμε ότι κάθε έτος δίνονται λιγοστά οικονομικά περιθώρια (όταν πιστώνονται οι σχετικοί κωδικοί), με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δυσχέρειες στην εφαρμογή του επιχειρησιακού σχεδιασμού ή κατά την διάρκεια αντιμετώπισης μεγάλων συμβάντων.

Ειδικότερα για την Περιφέρεια Δ. Ε. σε σχέση με την επικινδυνότητα της περιοχής αλλά και τα συμβάντα οι Υπηρεσίες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα έλλειψης μονίμου προσωπικού γιατί στατιστικά λειτουργούν με λίγο παραπάνω από το 1/3 της απαραίτητης δύναμης που έπρεπε να τις στελεχώνει. Για παράδειγμα ο 1ος Πυροσβεστικός Σταθμός Πατρών επανδρώνει κατά τη διάρκεια του 24ωρου δύο έως τρία οχήματα με πέντε και επτά άτομα μονίμου προσωπικού. Αυτό σημαίνει ότι υπολείπεται κατά πολύ από την πλήρη εφαρμογή του επιχειρησιακού σχεδιασμού που απαιτεί περίπου δεκαπέντε με είκοσι άτομα προσωπικό με τα ανάλογα οχήματα. Επιπλέον απασχολεί ένα όχημα, με το αντίστοιχο προσωπικό , για τη φύλαξη της Ολύμπιας Οδού σύμφωνα με την ισχύουσα σύμβαση. Επίσης στην Π.Υ. ΒΙ.ΠΕ. Πατρών επανδρώνονται δύο οχήματα, με τα αντίστοιχα άτομα μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό σε κάθε όχημα, κατά τη διάρκεια του 24ωρου. Τονίζουμε το γεγονός ότι και στην Π.Υ. ΒΙ.ΠΕ. Πατρών απαιτείται ο ίδιος αριθμός επάνδρωσης με τον 1ο Πυροσβεστικό Σταθμό Πατρών. Με αφορμή τα παραπάνω επισημαίνουμε ότι ανάλογη είναι η κατάσταση και στην συντριπτική πλειοψηφία των Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αλλά και των Ιονίων Νήσων. Η Π.Υ Ναυπάκτου βρίσκεται και αυτή σε δυσχερή θέση επιχειρησιακά γιατί επανδρώνει δύο οχήματα με το αντίστοιχο μόνιμο προσωπικό και το ένα εξ΄ αυτών, σύμφωνα με την ισχύουσα σύμβαση, έχει επιφορτιστεί με τη φύλαξη της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου. Συνεπώς σε σχέση με το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης μονίμου προσωπικού προκειμένου να εφαρμόζεται ο επιχειρησιακός σχεδιασμός αλλά και να αντιμετωπίζονται τα συμβάντα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, και όχι μόνο, πρέπει το μόνιμο προσωπικό να δουλέψει συνεχόμενα μέσω πρόσθετης εργασίας ή επιφυλακής η οποία πρέπει να σημειώσουμε ότι παρέχεται χωρίς αμοιβή. Σε τέτοιες περιπτώσεις και προκειμένου να αντιμετωπιστούν μεγάλα συμβάντα (π.χ. μεγάλες δασικές πυρκαγιές) υπάρχει μετακίνηση δυνάμεων από όλη τη χώρα . Οι μειώσεις των αποδοχών που υποστήκαμε ως ένστολοι είναι της τάξεως του 40% έως 45% μεσοσταθμικά. Για να καλυφτούν τα κενά στην έλλειψη μονίμου προσωπικού καλούμαστε σε απλήρωτη υπερεργασία η οποία αμείβεται με ανάλογο χρόνο ανάπαυσης. Όμως λόγω της μεγάλης έλλειψης προσωπικού, όπως προαναφέραμε, οι Υπηρεσίες δεν έχουν τη δυνατότητα να χορηγήσουν ούτε αυτές με αποτέλεσμα να οφείλονται περίπου 150 με 200 οκτάωρες αναπαύσεις ανά Υπάλληλο, ωστόσο υπάρχουν και πολλές περιπτώσεις που οφείλονται 300 ή ακόμα να υπερβαίνουν και τις 400 οκτάωρες αναπαύσεις ανά Υπάλληλο. Το ίδιο ισχύει και για τις κανονικές άδειες του μονίμου προσωπικού.

Όσο αναφορά τα Πυροσβεστικά μέσα και τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό και εδώ η κατάσταση είναι εξίσου τραγική. Παρατηρούνται σοβαρές ελλείψεις αλλά και παλαιότητα κυρίως στα Πυροσβεστικά Οχήματα. Συγκεκριμένα η ηλικία του κύριου όγκου των οχημάτων υπερβαίνει τα είκοσι (20) έτη χωρίς να παραλείπουμε το γεγονός ότι υπάρχουν οχήματα που υπερβαίνουν τα τριάντα (30) έτη. Και ας μην ξεχνάμε πως τα ανωτέρω οχήματα καλούνται να επιχειρήσουν κάτω από πολύ ιδιαίτερες συνθήκες και σε δύσβατες περιοχές με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των Πυροσβεστών που τα επανδρώνουν αλλά και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητά τους . Επίσης υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τα ελαστικά των Πυροσβεστικών Οχημάτων. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός για την προμήθεια τους, ο οποίος ξεκίνησε το έτος 2008 . Παράλληλα όλα τα τελευταία έτη, ιδιαίτερα από το έτος 2009 και μετά, υπάρχουν μεγάλες και συνεχόμενες μειώσεις κονδυλίων που αφορούν την συντήρηση και τα ανταλλακτικά των Πυροσβεστικών Οχημάτων. Γενικά στα ήδη μειωμένα κονδύλια, κατ’ έτος τα τελευταία χρόνια, για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, έρχεται να προστεθεί και η φετινή μείωση του έτους 2015 που είναι της τάξεως 10-15% σε σχέση με το έτος 2014. Με πρωτοβουλίες των Διοικήσεων των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών αλλά και της Ένωσής μας , απευθυνόμενοι σε διαφόρους φορείς όπως π.χ. στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β΄ βαθμού, καταβάλλεται προσπάθεια για την προμήθεια ελαστικών αλλά και εξοπλισμού (π.χ. πυροσβεστικοί σωλήνες και εξαρτήματά τους) . Αναφορικά με τα μέσα ατομικής προστασίας η τελευταία χορήγηση στολών εργασίας , μπότες και άρβυλα, για το προσωπικό έγινε το έτος 2008 με αποτέλεσμα να δημιουργείται καθημερινό πρόβλημα στο προσωπικό λόγω της παλαιότητας και της φθοράς αυτών από τα συνεχόμενα αστικά και δασικά συμβάντα μετά την πάροδο τόσων ετών. Το προσωπικό έχει φτάσει στο επίπεδο να πληρώνει μόνο του για τα μέσα ατομικής προστασίας. Κατόπιν της ανωτέρω ανάλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Πυροσβεστικό Σώμα , σε επίπεδο της συνδικαλιστικής μας δικαιοδοσίας , τα κυριότερα αιτήματα του διεκδικητικού μας πλαισίου, είναι τα κάτωθι :

-Άμεση πρόσληψη μονίμων Πυροσβεστών και αύξηση της οργανικής δύναμης του Πυροσβεστικού Σώματος σύμφωνα με τις σημερινές ανάγκες και ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής .

-Άμεση ενίσχυση των υπηρεσιών Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων με μόνιμο προσωπικό, λόγω ιδιαιτερότητας και επικινδυνότητας. Αυτό μπορεί να γίνεται με τις τακτικές μεταθέσεις τρέχοντος έτους αλλά και με αποσπάσεις . Αξίζει να αναφέρουμε ότι στις Υπηρεσίες της συνδικαλιστικής μας δικαιοδοσίας οι μεταθέσεις μονιμου προσωπικού σε σχέση με τα πραγματικά κενά και τις τρέχουσες αποστρατείες ήταν ελάχιστες . Για παράδειγμα με τις τακτικές μεταθέσεις του έτους 2012 στην ΔΙΠΥΝ Αχαίας (1ος ΠΣ Πατρών , 6η ΕΜΑΚ , Π.Υ. ΒΙ.ΠΕ. Πατρών, Π.Κ. Χαλανδρίτσας , Π.Υ. Α/Δ Αράξου) μετατέθηκαν 19 Πυροσβέστες περίπου. Όμως εκείνο το διάστημα οι αποστρατείες κινούνταν στα ίδια επίπεδα. Τα αμέσως επόμενα έτη , 2013 και 2014 , δεν υπήρξε καμία μετάθεση και παράλληλα υπήρχαν αποστρατείες υπαλλήλων. Το έτος 2015, ύστερα από τεράστια πίεση που ασκήσαμε, ενισχύθηκε η ΔΙΠΥΝ Αχαίας (1ος ΠΣ Πατρών) με έξι άτομα, από 15-10-2015. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στις υπόλοιπες Υπηρεσίες της συνδικαλιστικής μας δικαιοδοσίας, τηρουμένων των αναλογιών και των ιδιαιτεροτήτων της κάθε περιοχής, μη παραβλέποντας το γεγονός ότι ένας σημαντικός αριθμός του υπηρετούντος προσωπικού έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικά δικαιώματα και μπορεί να κάνει χρήση αυτού ανά πάσα στιγμή, σε συνάρτηση με τις δυσμενείς εξελίξεις σε ασφαλιστικό , οικονομικό και μισθολογικό επίπεδο .
-Αύξηση κονδυλίων για θέματα προμήθειας, αντικατάστασης και συντήρησης Πυροσβεστικών μέσων και υλικοτεχνικού εξοπλισμού .
-Άμεση χορήγηση Μέσων Ατομικής Προστασίας .
-Άμεση ομογενοποίηση του Πυροσβεστικού προσωπικού αντί της υπάρχουσας κατάστασης τριχοτόμησης (Μόνιμοι, Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης, Συμβα-σιούχοι Πυροσβέστες) σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο Ν. 4249/2014 (περί Αναδιοργάνωσης Π.Σ.) .
-Άμεση προώθηση του Προεδρικού Διατάγματος για την Υγιεινή και Ασφάλεια του Πυροσβεστικού προσωπικού .
-ΙΔΡΥΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Με αφορμή το γεγονός ότι η Πάτρα διαθέτει μόνο ένα (1) μάχιμο Πυροσβεστικό Σταθμό,προτείνουμε την δημιουργία δεύτερου Πυροσβεστικού Σταθμού στην πόλη των Πατρών, αιτιολογώντας την πρότασή μας ως εξής :
- Ο τομέας ευθύνης του 1ου Π.Σ. Πατρών καλύπτει τον διευρυμένο Δήμο Πατρέων που μετά την απογραφή του 2011 έχει πάνω από 300.000 κατοίκους, μεγάλες βιοτεχνίες-βιομηχανίες, την κάλυψη μέρους της «ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ» . Πλέον ο Δήμος Πατρέων είναι ο τρίτος σε μέγεθος Δήμος ανά την Ελλάδα .
- Ο 1ος Π.Σ. Πατρών επικουρείται στο έργο του από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Χαλανδρίτσας ο τομέας ευθύνης του οποίου καλύπτει τον διευρυμένο Δήμο Ερυμάνθου , που μετά την απογραφή του 2011 έχει πάνω από 10.000 κατοίκους, καλύπτοντας μεγάλη δασική έκταση (πευκόδασος και ελατοδάσος), το ορεινό οδικό δίκτυο Πατρών-Καλαβρύτων το οποίο τους χειμερινούς μήνες αντιμετωπίζει προβλήματα από χιονοπτώσεις και παγετό, καθώς και μέρος της Ε.Ο. Πατρών-Τριπόλεως με τροχαία ατυχήματα. O τομέας ευθύνης του 1ου Π.Σ. με το Π/Κ Χαλανδρίτσας είναι περίπου 800.000 στρέμματα.
- Επιπλέον ο 1ος Π.Σ. Πατρών συνδράμει με ενίσχυση (αποστολή πυροσβεστικών οχημάτων και προσωπικού) όλες τις Υπηρεσίες που ανήκουν στην αρμοδιότητα της Περιφερειακής Πυροσβεστικής Διοίκησης Δυτικής Ελλάδας, αλλά και όπου αλλού απαιτηθεί ανά την Επικράτεια, και αναφέρουμε ενδεικτικά την πάγια ενίσχυση κατά τις προηγούμενες αντιπυρικές περιόδους στα νησιά του Ιονίου, χωρίς όμως να λείπουν και περιπτώσεις ενίσχυσης στα νησιά του Αιγαίου. Ο Ν. Αχαΐας και ειδικότερα η Πάτρα είναι μια περιοχή με μεγάλες δυνατότητες που μπορεί να αποτελέσει μοχλό οικονομικής ανάπτυξης για τη Χώρα μας σε σχέση και με τα νέα δεδομένα. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών τόσο σε πλήθος όσο και σε μέγεθος συμβάντων έχει μεγάλη ιδιαιτερότητα και επικινδυνότητα.

Το συμπέρασμα που εξάγεται, από την συνοπτική ανάλυση των επιχειρημάτων που σας αναπτύξαμε ανωτέρω, είναι πως η δημιουργία δεύτερου Πυροσβεστικού Σταθμού στην πόλη των Πατρών θα αποτελέσει ένα καίριο βήμα στην αναβάθμιση του επιχειρησιακού έργου στην περιοχή και κατά συνέπεια στην Δημόσια Ασφάλεια . Το ίδιο ισχύει τόσο για την υπόλοιπη Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας όσο και για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών τις κατατάσσουν στην πρώτη θέση από πλευράς επικινδυνότητας παρουσιάζοντας ταυτόχρονα μεγάλες ιδιαιτερότητες . Συνεπώς είναι απαραίτητη η ενίσχυση – αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων Υπηρεσιών και η δημιουργία νέων Υπηρεσιών προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή Ασφάλεια και Πυρασφάλεια.

Δυστυχώς σύμφωνα και με τα παραπάνω αναλυτικά στοιχεία η κατάσταση τόσο σε Πανελλαδικό όσο και σε Περιφερειακό επίπεδο είναι εξαιρετικά δύσκολη. Τα πολλά και μεγάλα προβλήματα του Πυροσβεστικού Σώματος έχουν διογκωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε η αντιμετώπισή τους να απαιτεί υπεράνθρωπες προσπάθειες. Το Πυροσβεστικό Σώμα ακολουθεί μία φθίνουσα πορεία, ιδίως από το έτος 2007 και μετά. Το πάθημα εκείνης της αντιπυρικής περιόδου, όπου και δοκιμάστηκε η Πυρασφάλεια και η Πυροπροστασία της Χώρας μας, δεν έγινε μάθημα. Οι ευθύνες για αυτή την κατάσταση είναι συγκεκριμένες και ανήκουν στην εκάστοτε Κυβέρνηση εξ’ ολοκλήρου. Από την πλευρά μας, όλο αυτό το διάστημα αλλά και όλα τα προηγούμενα χρόνια, έχουμε επισημάνει προς κάθε κατεύθυνση την διαμορφωθείσα κατάσταση και προτείναμε συγκεκριμένες λύσεις προκειμένου η Πυρασφάλεια και η Πυροπροστασία της Χώρας μας , και συγκεκριμένα της περιοχής μας, να βρίσκεται στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Οφείλουμε να πούμε πως αυτό που εισπράξαμε και εισπράτουμε από την εκάστοτε Πολιτική Ηγεσία είναι η αναγνώριση της προσπάθειας μας, η ευρύτατη συμπάθεια προς τον Κλάδο μας αλλά και απεριόριστες υποσχέσεις – ευχολόγια αντί λύσεων. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό προς την Συγκυβέρνηση ότι τα ψέματα και τα ευχολόγια τελείωσαν και ότι θα πρέπει να υπάρξουν άμεσα πολιτικές πρωτοβουλίες αλλά και τα απαραίτητα κονδύλια προκειμένου να δοθούν λύσεις στα χρονίζοντα προβλήματα . Αυτό που μπορούμε να υποσχεθούμε από μέρους μας, προς τους συμπολίτες μας και κατ’ επέκταση προς ολόκληρη την Κοινωνία, είναι ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε δίπλα τους κάνοντας ότι είναι δυνατό προκειμένου να διασφαλίσουμε την ανθρώπινη ζωή, την περιουσία τόσο των πολιτών όσο και του Κράτους γενικότερα. Επίσης θα εντείνουμε τους αγώνες μας, πιέζοντας στο μέγιστο βαθμό προς κάθε κατεύθυνση, προκειμένου να δοθούν λύσεις στα προβλήματά μας. Τελικά αυτό που αναδεικνύεται και υπερισχύει συνεχώς είναι το φιλότιμο, η υπερπροσπάθεια και ο επαγγελματισμός των Πυροσβεστών."

Ελένη Παρασκευοπούλου